Menetelmistämme
Valmennuksemme perustuvat useaan eri menetelmä- ja teoriakehikoihin. Tässä lyhyesti esittelemme niistä tärkeimmät. Yleisesti voisimme todeta, että luotamme vahvasti toiminnallisen ja kokemuksellisen oppimisen keinoihin käyttäytymisen ja kulttuurin muutosten työkaluina. Valmennuksemme sisältävät harjoitteita ja simulaatioita, joita puramme keskustellen ja yhdistämme kokemaamme sekä teoreettisiin viitekehyksiin että arjen vuorovaikutustilanteisiin.
Soveltava improvisaatio
Improvisaatiolla tarkoitetaan yleisesti esiintymistä tai toimintaa, jota ei suunnitella etukäteen. Soveltava improvisaatio mahdollistaa vuorovaikutustilanteiden tutkimisen ja harjoittelun kuvitteellisessa ja psykologisesti turvallisessa ympäristössä. Viimeaikaiset tutkimuksetkin osoittavat (Seppänen 2021), että aitojen ja improvisoitujen sosiaalisten tilanteiden keholliset ja tunteiden vasteet eivät systemaattisesti eroa toisitaan. Toisin sanoen sosiaalisia vuorovaikutustilanteita voidaan mallintaa ja harjoitella todentuntuisesti ja todellisuutta simuloivalla tavalla soveltavan improvisaation keinoin.
Soveltavan improvisaation sateenvarjon alle ryhmittyvät myös seuraavat menetelmät ja niiden improvisaatiosovellukset:
Soveltavan improvisaation sateenvarjon alle ryhmittyvät myös seuraavat menetelmät ja niiden improvisaatiosovellukset:
- Forum-teatteri, Tarinateatteri ja Sosiodraama
- Muut taidelähtöiset menetelmät, mm. soveltava kuvataide, musiikki ja liike
- Positiivisen psykologian teoria ja harjoitteet
- Mindfullness, tietoinen läsnäolo
- Oppimislarppaus (LARP - Live Action Role Play)
Luova fasilitointi
Fasilitointi tarkoittaa ajattelun, vuorovaikutuksen ja luovuuden helpottamista, auttamista ja mahdollistamista. Yksinkertaisin tapa kuvata toiminnallista ja luovaa ryhmän fasilitointia on kuvata sitä ABCD-mallilla.
A - käsiteltävät sisällöt, esimerkiksi improvisaation metataidot, tai asiakkaan omia sisältöjä B - toiminnalliset harjoitteet, joilla herätellään ajatuksia, tunteita ja tunnistuksia C - purkukeskustelut, joiden avulla sanallistetaan ja jaetaan syntyneitä havaintoja ja oivalluksia D - fasilitointi, ajan ja sisältöjen hallinta, harjoitteiden ohjeistus ja purkukeskusteluiden ohjaaminen |
Valmentava työote - coaching
Valmennus ei ole opettamista, konsultointia tai terapiaa. Valmentaja rakentaa ryhmään psykososiaalista turvallisuutta ja luottamusta niin, että muutokselle avautuu tilaa ja osallistujat tietävät tulevansa kuulluksi ja nähdyksi omana itsenään. Valmentaja tukee valmennettavien matkaa kohti heidän omia tavoitteitaan. Hän kuuntele ja kysyy ja mahdollistaa tilanteen tutkimista monesta eri näkökulmasta ja luovilla tavoilla. Valmennuksen tavoitteena on tuottaa oivalluksia ja synnyttää uutta ajattelua sekä tietoisia valintoja käyttäytymisen muutosten suhteen. Valmentaja luo raamit, kehikon - ja sisältö sekä tavoitteet tulevat valmennettavalta ryhmältä.